WebODM telepítés Ubuntu Linuxra

A WebODM egy ingyenes, felhasználóbarát, bővíthető alkalmazás és API drónról készült légi felvételek feldolgozásához.

webodm1

A szoftver segítségével georeferált térképeket, pontfelhőket és textúrázott 3D modelleket állíthatunk elő légi felvételekből. A WebODM a feldolgozáshoz az OpenDroneMap-et használja.

A WebODM egy egyszerű, felhasználóbarát felületet biztosít a projektek létrehozására és feldolgozására. Az feldolgozást során elkészült fájlokat (ortofotó, pontfelhő, modell) megjelenthetjük a szoftver webes térképén vagy egy 3D nézegetőjében, de természetesen minden adatot letöltetünk.

weobdm2

A szoftver telepítéséhez nem árt egy kis linux, python, docker, web (js, html, css, stb) ismeret. Ha ez megvan, akkor a telepítés szinte gyerekjáték. A telepítést egy Ubuntu 16.04 LTS szerveren végeztem.

Első lépésként pár fontos dolgot fel kell telepíteni:

Ha ezek megvannak, akkor már klónozhatjuk is a WebODM forrását:

git clone https://github.com/OpenDroneMap/WebODM --config core.autocrlf=input
cd WebODM

Mielőtt elindítanád, ellenőrizd, hogy minden rendben van-e:

sudo ./webodm.sh checkenv

Ha minden ok, akkor a következő parancs segítségével lehet is indítani:

sudo ./webodm.sh start

A szerver indulásához kell egy kis idő, de ez pont elég arra, hogy kikeressük a hozzá tartozó IP címet. Ha megvan az IP cím, akkor a webes felület a http://webodm-szerver-ip:8000 címen lesz elérhető.

Íme egy kép a szoftver által feldolgozott kb 100 képet tartalmazó projektből előállított pontfelhőről:

webodm3

Meg kell jegyezni, hogy a szoftver még nem teljes. Tervben pl a földi illesztőpontok bevitelének, azonosításának lehetősége webes felületen.

Ezek a tételek még nincsenek kihúzva az ütemterv listájáról:

  • térfogatszámítás
  • repülés tervező
  • plugin rendszer
  • Android alkalmazás
  • iOS alkalmazás
  • önkéntes feldolgozó hálózat

A szoftver alapját képező OpenDroneMap fejlesztési ütemterve: itt

A fényképekből előállított térbeli modellekhez nagyon nagy számítási kapacitás szükséges. A kereskedelmi szoftverek emiatt már GPU támogatással rendelkeznek. Az OpenDroneMap illetve a WebODM esetében ez még a fejlesztési ütemterv része. A közel 100 kép feldolgozásához 4 processzormagot használtam, 8 GB memóriával és az alapértelmezett beállításokkal, így az eredmény több mint egy óra alatt készült el. A komolyabb projektek több száz, vagy több ezer képből készülnek.