Rövidítések a letöltött filmek fájlnevében

filmLetöltöttél egy filmet és nem tudod, hogy mit jelentenek a fájnévben a CAM, TS, DVDRip, R5 szavak? Eddig én se nagyon tudtam, talán csak sejtettem. Kicsit utánajártam a dolognak. Íme:

CAM

A cam egy, a moziban (általában digitális videokamerával) felvett film ripje. (1) Néha használnak hozzá egy kisméretű, háromlábú állványt is, de ez gyakran nem lehetséges, ezért a kamera rázkódhat. Ezen felül a film folyamán nem mindig ülnek nyugton, és lehet, hogy nem pont a vászonnal szemben (="szögből") vették fel. Ha jól van megvágva, akkor ezt nehéz megállapítani, hacsak nincsen felirat a vásznon. De gyakran úgy hagyják, hogy a kép alsó és felső széle nem párhuzamos. A hangot a kamera beépített mikrofonja veszi fel, illetve onnan másolják át, és -különösen vígjátékok esetében- néha nevetés hallható a film során. Ezen tényezok miatt a kép- és a hangminőség gyakran silány, de néha, ha szerencsénk van, szinte üres teremben vették fel és az audiójel is viszonylag tisztán hallható.

TELESYNC (TS) 

A telesyncre is ugyanaz vonatkozik, mint a CAM-re, kivéve hogy külső hangforrást használ (leginkább a székben, a halláskárosultak számára elhelyezett audiobemenetet). A közvetlen hangforrás nem egyenlo a jó minoségű hangforrással, mivel sokféle háttérzaj bezavarhat. A telesyncet gyakran üres teremben, ővagy a vetítőfülkébol veszik fel profi kamerával, mely jobb képminoséget eredményez. A TS-ek minosége tág határok között mozog, nézd meg a mintát (2), mielőtt a teljes release-t (3) letöltenéd. A telesyncek nagy százaléka tulajdonképpen rosszul elnevezett CAM.

TELECINE (TC)

A telecine gép olyan szerkezet, mely a filmtekercsről digitálisan másolja át a filmet. A kép- és hangminőség valószínűleg nagyon jó, de a készítéséhez szükséges gép és a költségek miatt a telecine-k nem valami gyakoriak. A film oldalaránya (4) általában helyes, de léteztek 4:3-as telecine-k is. Remek példa a pár éve kiadott JURASSIC PARK 3 TC. A TC-t ne keverjük össze a TimeCode-dal, mely egy, a filmen látható számláló.

RETAIL5 (R5)

A Retail 5 újfajta elnevezés, Kelet-Európai DVD kiadások, nem sokkal a vetítést követően, de mivel nem teljes értékű dvdr, ezért külön jelölést kapott, minősége változó, a kép általában első osztályú, a hang pedig linedub!

SCREENER (SCR)

Egy pre-VHS (5) szalag, melyet promóciós célokból küldenek kölcsönzőkbe, és más helyekre. A screenert VHS szalagon adják ki, és általában 4:3 (teljes képernyős) az oldalaránya. Legnagyobb hátulütője a "ticker" (üzenet, mely pl. a képernyo alján futva informál a szerzői jogokról és másolásvédelmi telefonszámról). Továbbá, ha a szalagon sorozatszám, vagy bármi egyéb olyan jelölés van, mely a szalag forrásához vezethetne el, ezeket kitakarják, általában az adott rész feletti fekete jellel. Ez néha csak pár másodpercig tart, de sajnos néhány kópián az egész film során látható, és elég nagy is lehet. A felhasznált eszközöktől függően, a screener minősége a kiválótól (ha MASTER kópiáról készült) a nagyon silányig terjedhet, ha másolt szalagról, régi videomagnóval, gyenge képdigitalizáló eszközzel készítették. A legtöbb screenert VCD-n terjesztik, de néhány SVCD-s próbálkozás is előfordult, minoség tekintetében változó eredménnyel.

DVD-SCREENER (DVDscr)

Ugyanazok a jellemzői mint a screenernek, csak DVD-ről szedik le. Általában letterbox (6), de a boltban kapható DVD extrái nélkül. A "ticker" általában nem a fekete csíkokon van, és zavarja a filmnézést. Ha a ripper ügyes, a DVDscr-nek nagyon jó minőségunek kell lennie. Általában SVCD-n vagy DivX/XviD-ben terjesztik.

DVDRip

A végleges, kiadott DVD másolata. Ha csak lehetséges, azelőtt kiadják, mielott hivatalosan a boltokba kerülne (pl. Star Wars Episode II), és ismét csak kiváló minőségunek kell lennie. A DVDRipeket SVCD-n vagy DivX/Xvid-ben terjesztik.

VHSRip

Boltban kapható VHS-ről szedik le, leginkább a görkorcsolyás/sport videók, és a pornófilmek.

TVRip

Egy tv-epizód, mely vagy a tv-hálózatból származik (legjobbak azok, amelyeket digitális kábel/műholdas eszközök felhasználásával készítettek), vagy "pre-air" (műsorszórás előtti) származik a musort a tv-hálózatba pár nappal korábban küldő muholdas feladóállomásokról (néha sercegés keveredik bele). Néhány műsor, mint pl. a "WWF Raw Is War" plusz részeket tartalmaz, és a ripekben benne vannak a "piszkos meccsek", a kamera- és a kommentár-tesztek. A PDTV (7)-t digitális, PCI tv-kártyával szedik le, általában ez nyújtja az egyik legjobb eredményt, és a terjesztő csapatok hajlamosak ezeket SVCD-n kiadni. A HDTV-re ugyanaz igaz, mint a PDTV-re, kivéve, hogy a minősége sokkal jobb. A TV-scene a VCD/SVCD/DivX/Xvid ripeket mind támogatja, az ismertebb sorozatok ma már xvidben/svcd-ben egyaránt kijönnek.

WORKPRINT (WP)

A workprint egy, még be nem fejezett film másolata. Hiányozhatnak belőle egyes jelenetek, a zene; a minosége pedig a kiválótól a nagyon silányig változhat. Néhány WP nagyban különbözik a végso változattól (Men In Blackben nincsenek benne az idegenek, helyükön színészek vannak), és tartalmazhatnak plusz jeleneteket (Jay és Néma Bob). A WP csinos kiegészítoje lehet a gyujteményünknek, ha már megszereztük a jó minőségű végleges változatot.

DivX Re-Enc

A DivX Re-Enc olyan film, amit az eredeti VCD formájáról szedtek le, és újrakódolták egy kicsi DivX fájlba. Leggyakrabban a filemegosztókon találhatóak, általában a megnevezésük így néz ki: Film.Neve.Csapat.(1of2) stb. Ezeket általában nem éri meg letölteni, kivéve ha annyira bizonytalan vagy a filmmel kapcsolatban, hogy elég belőle egy 200 megás változat. Általában érdemes elkerülni ezeket.

Watermarks - ["vízjelek"]

Rengeteg film asian silverekből/PDVD-kből (ld. lentebb) származik, és ezeket az illetékeseik (készítők, terjesztők, stb) megjelölik, általában egy (kezdő)betuvel, vagy kis mérető logoval, leggyakrabban a kép valamelyik sarkában. Leghíresebbek a "Z", az "A", és a "Földgömb (Globe)" vízjelek.

Asian Silvers / PDVD - ["ázsiai ezüst (korong)"]

Ezeket a filmeket ázsiai kalózok adják ki, és általában néhány csapat megvásárolja őket, hogy aztán sajátjaként adja ki őket. A silverek nagyon olcsók, és sok országban könnyen hozzáférhetők, és könnyu kiadni oket. Ez az oka annak, hogy miért van belőlük pillanatnyilag olyan sok a scene-n, leginkább olyan kis csapatok nevével fémjelezve, akik nem érnek meg pár release-nél többet. (Megjegyzés: az asian silverek általában VCD formában vannak). A PDVD ugyanez, csak DVD-n kiadva. Cserélhető feliratokkal rendelkeznek, a minőségük pedig általában jobb, mint a silvereké. Ugyanúgy rippelik oket, mint a normál DVD-t, de általában VCD-ként adják ki.

Linedub (LD)

Vonalbementről rögzített adatfolyam, minősége a kamerához képest tiszta és dinamikus, legtöbbször stereo, retail dvdig általában ez az elérhető legjobb minőség!

HDTV (High Definiton TeleVision)

Műholdadásból rögzített digitális forrás, minősége változó, adatai alapján négy változatot tart számon a scene:

  • 1080i: "ahogyan a műhold sugározza" kódolása mpeg2, bitráta nagyon magas, hangminősége 5.1 ill. 2.0
  • 720p: 1080i-ből kódolt változat, felbontása 1280x720, x264/xvid-el kódolva , alacsonyabb bitráta, kiváló képminőség, hang 5.1/2.0
  • HR-HDTV: "Half Resolution" felbontása 960x528, x264/xvid kódolva, hangminőség forrástól függően 5.1/2.0
  • HDTV: a legbutább verzió, minõsége közel a dvdripel azonos, 2.0 hanggal kódolva

A scene jelölései

PROPER - [szó szerinti fordítás: "alkalmas, helyes, megfelelő"]

A scene szabályai miatt, aki az adott filmből az első (például) telesyncet kiadja, az nyerte meg a versenyt. De ha az adott release minősége viszonylag silány, ha egy másik csapatnak ugyanabból a filmbol szintén van telesync-je (vagy ugyanaz a forrás, csak jobb minőségben), akkor a könyvtár nevébe belekerül a "PROPER" jelölés, hogy elkerüljék a 'dupe' (duplikátum, ugyanaz, csak esetleg más néven) jelzést. A "PROPER" a legszubjektívebb jelölés a scene-n, és általában rengeteg ember vitatkozik arról, hogy a PROPER jobb-e, mint az eredeti release. Sok csoport csak azért ad ki PROPEReket, mert félnek, hogy elveszítik a versenyt. A PROPER jelzés oka mindig benne kell hogy legyen foglalva a release .nfo fájljában.

LIMITED - [szó szerinti fordítás: "korlátozott"]

Egy limited film azt jelenti, hogy moziban törtéőo leadása korlátozott (általában ha kevesebb, mint 250 moziban adják le). Általában kisebb filmeket (mint pl. művészfilmek) adnak ki limited-ként.

INTERNAL - [szó szerinti fordítás: "belso", ti. kb. "belso használatra"]

Több oka lehet, ha egy release-t internal-ként adnak ki. A klasszikus DVD csapatok sok internal releaset csinálnak, hogy ne legyen belole 'dupe'. A rosszabb minőségű moziripekbol is internal lesz, hogy ne rontsa a csapat hírnevét, vagy a már kiadott ripek (nagy) mennyisége miatt. Egy INTERNAL release ugyanúgy hozzáférhető a csapat társ-sitejain ("affiliate site", a csapattal valamilyen kapcsolatban álló hely, mondjuk ftp) mint a többi, de más siteokra nem vihetők át a csapat site-opjainak ("site operator", pl az ftp gazdája, üzemeltetője, felügyelője, stb) engedélye nélkül. Ennek ellenére néhány INTERNAL mégis kiszivárog az iRC-re vagy a newsgroupokra; ez általában a film népszeruségétől függ.

STV

Straight To Video (Egyenesen Videóra). Ezeket a filmeket sosem vetítették mozikban, és éppen ezért jó pár site nem engedélyezi őket.

OLDALARÁNY (KÉPMÉRET-ARÁNY) JELZÉSEK

A *WS* a "widescreen" (szélesvásznú, vagy helyesebben: letterbox, ld. (6)), a *FS* pedig a "fullscreen" (teljes képernyős) rövidítése.

REPACK - [szó szerinti jelentés: "újracsomagolva"]

Ha egy csapat rossz ripet adott ki, ki fognak adni egy REPACK-et is, amely kijavítja a hibákat.

NUKED

Egy filmet több ok miatt nuke-olhatnak. Az egyes site-ok pl. azért, ha megszegik a szabályaikat (pl. "Telesync-et tilos"), de ha a filmmel valami borzasztóan nincs rendben (pl. nincs zene 20 percig, a 2. CD nem ehhez tartozik, stb) akkor globális nuke történik, és az adott filmet a site-ok között cserélgető emberek elveszítik a kreditjeiket. (8) A nuke-olt filmek még mindig felkerülhetnek olyan helyekre, mint a p2p vagy az usenet, de jól teszed, ha megnézed, eredetileg miért volt nuke-olva. Ha egy csapat rájön, hogy valami nincs rendben a release-ükkel, ők is kérhetnek nuke-ot.

NUKE OKAI

itt egy rövid lista arról, hogy általában miért nuke-olnak egy filmet. (foleg DVDRip)

  • BAD A/R = "bad aspect ratio" (rossz oldal/képarány), az emberek túl kövérnek/vékonynak tunnek.
  • BAD IVTC = "bad inverse telecine", a framerate-k (9) átalakításának folyamata hibás volt.
  • INTERLACED = mozgás során fekete csíkok lépnek fel, mert hibás a field order ("félképsorrend")

DUPE - [kb. "másolat, duplikátum"]

A dupe, egyszerűen szólva: ha valami már létezik, nincs értelme hogy még egyszer létezzen, megfelelő indok (eredetiben itt: "proper reason") nélkül.

(1) = kamerára rögzített, onnan lemásolt, feldolgozott médiafájl (jelen esetben. egyébként lehet program ripje, stb.)
(2) = "sample", általában van egy rövid, kis méretű részlet a filmből, mely alapján el tudod dönteni, megfelel-e.
(3) = maga a "csomag", amit a terjesztő csapat kiadott, lehet játék, film, program, stb. általában a release jellemzői a mellékelt .nfo fájlban találhatóak
(4) = aspect ratio, képméret-arány, aspektusarány; egy kép magasságának és szélességének aránya.
(5) = ezt nem tudom mit jelent pontosan, gondolom a szalag hivatalos megjelenését megelozoen nevezzük 'pre-'-nek.
(6) = "postaláda" képernyő; Szélesvásznú filmek tévés bemutatásakor alul és felül fekete csík látható, hogy a mozi eredeti arányait megőrizzék.
(7) = legvalószínűbb, hogy a Pure Digital TeleVision rövidítése (Teljesen Digitális TeleVíziózás). azt jelenti, hogy egyenesen egy digitális adásról rippelték, az eredeti digitális jel közbenső, analóg átalakítását kihagyva.
(8) = sok ftp-n "kreditrendszer" van, kb. annyi hogy a feltöltéseddel valamilyen arányban tölthetsz csak le.
(9) = A framerate a másodpercenként megjelenített képkockák számát jelenti.

Címkék: